Huppelende kangoeroes onder de brandende zon - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ludo Visser - WaarBenJij.nu Huppelende kangoeroes onder de brandende zon - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ludo Visser - WaarBenJij.nu

Huppelende kangoeroes onder de brandende zon

Blijf op de hoogte en volg Ludo

27 September 2014 | Australië, Darwin

Yes daar gingen we dan! Allebei maar vier uur geslapen maar toch hartstikke fit stonden we om zes uur op Schiphol. Allebei bepakt en bezakt hielden we ons toch keurig aan de 11 kg backpack belading. Super trots natuurlijk! Tussen alle zakenmannetjes vlogen we eerst naar Parijs, waar we in minder dan 50 minuutjes waren. De volgende vlucht ging naar het nooit eerder van gehoorde Guangzhou, in China. Met een dikke jetlag konden we ons hier als zombies verbazen over de eetmanieren en gewoonten die ze daar hebben. Ongeneneerd boeren, scheten, smakken en slurpen, in China kan het allemaal! Van Guangzhou was het nog een kleine 9 uur naar Melbourne. Een niet zo chille vlucht vol met turbulentie en chinezen die daardoor hun eten niet binnen konden houden.

In Melbourne aangekomen gingen we snel naar ons hostel, Hotel Barkly in St. Kilda. Met z'n achten op een kamer was het daar erg gezellig en we werden al snel vrienden met onze roommates daar. Ook de keuken was een goede ontmoetingsplek. Grappig hoe snel je toch ' 'vrienden' maakt in zo'n hostel. Het was dan ook in deze keuken waar Ludo haar eerste naamgenoot in haar leven aantrof! Ons plan was eigenlijk maar een paar daagjes in Melbourne te blijven en dan door te gaan naar midden Australie, naar de outback. Maar het beviel ons allemaal wel in Melbourne en zijn al snel naar zo'n travelagency gegaan om wat tours te boeken. Twee hyperactieve veertigers hebben daar voor ons tours en vluchten geboekt tot aan Darwin, waar we nu zijn. Om de tien minuten moesten we ze even laten weten hoe 'exciting!!!' we wel niet waren over de plannen die ze voor ons maakten haha. Totaal exciting en tevreden stonden we na een uurtje later dan ook op straat met mooie reisplannen in de pocket!
In Melbourne hebben we vooral lekker geshopt, rondgelopen en een keertje fietsen gehuurd. Moet natuurlijk wel, wij als 'dutchies uit Dutchland'. Langs de stranden en villa's konden we prachtig op onze racefietsen de skyline van Melbourne bewonderen!

Onze eerste tour op woensdag was naar het meest zuidelijke puntje van Australie, het Promotory Wilston National Park. Echt een super mooi natuurgebied waar we onze eerste kangeroos en wombats hebben gespot en kennis hebben gemaakt met onze tourguide Simon, die ons later ook de Great Ocean Road heeft laten zien. Deze Great Ocean Road tour van drie dagen hebben we vooral zingend en lallend in het busje doorgebracht. Onze andere tourgenootjes en Simon waren dan ook mega blij dat ze kennis konden maken met onze zangkunsten ;). De sfeer zat er in ieder geval goed in! De tour was echt prachtig, veel leuke dingen gezien en gedaan en mooie plaatjes geschoten. Met de gezellige groep hebben we drie top daagjes gehad! Op zondag weer aangekomen in het hostel hadden we afgesproken met onze matties uit het hostel om te gaan stappen in Melbourne. Maar de avond werd wreed afgebroken toen we de tent uit werden gezet omdat Hanna de bar op werd opgeduwd door de twee Ludo's. Australische uitsmijters houden blijkbaar niet van Nederlandse gekkigheid haha. Wel een goed verhaal en een mooie avond!

Dinsdag vlogen we naar Uluru, die grote rock midden in de middle of nowhere. Is dat nou zo bijzonder vroegen we ons af? Om hierover te kunnen oordelen boekten we een driedaagse tour. Met een grote groep toeristen waarvan minstens de helft Chinees was en een tank vol koud water om de hitte te kunnen handelen vertrokken we richting de rots. In de drie dagen die daarop volgden hebben we er omheen gewandeld, hem van zowel verweg als dichtbij bekeken en hebben onze mening toch wel redelijk bijgesteld. Het is een enorm grote rots met een omtrek van 10km die zo oranje is dat dit in combinatie met de felle zon haast pijn doet aan je ogen. Daarbij komen alle oude muurschilderingen en de strakblauwe lucht, erg mooi! Alle drie de nachten sliepen we in swags. Dit zijn een soort matrassen waar je in kunt liggen maar waarbij je hoofd buiten ligt waardoor je kunt genieten van de geweldige sterrenhemel die ze hier hebben. De eerste ochtend moesten we om half 5 opstaan om de sunrise te kunnen zien. Helaas was het te bewolkt dus was er geen sunrise te zien en waren we voor niks zo vroeg onze swags uit gekomen. Op dag 2 deden we weer een poging maar hadden we wederom pech! Maar dit mocht de pret niet drukken want 's avonds hebben we onder het genot van een glas prosecco en toastjes een mooie zonsondergang kunnen zien. Op de volgende dag stond er een hike van ruim 3 uur op de planning. Doordat de temperatuur overdag boven de 30 graden ligt begonnen we weer op tijd. Deze laatste dag sliepen we echt midden in de bush bush waar we dus ook geen electriciteit of warm water hadden. Wel een beetje een vies idee dat je 's avonds dan in een slaapzak ligt waar de dag daarvoor een vieze en zwetende groepsgenoot in heeft gelegen die dus niet heeft kunnen douchen na de zware hike. Of de grote spinnen, reptielen en andere ondefinieerbare insecten die je swag in zouden kunnen kruipen.. Maar hier worden we vanzelf makkelijker in en al helemaal wanneer je 's avonds bij een kampvuur zit met marshmallows in een adembenemende omgeving tussen de wilde paarden, dingo's, kangoeroes en andere wilde dieren. Een geweldige ervaring! Het grootste deel van de groep ging daarna een andere kant op dus bleven we met twee andere meiden over en samen met de gids reden we naar Alice Springs. Bij het benzinestation begaf de moter van onze bus het. De tourgids zei dat wij als vier meiden moesten gaan duwen. Even dachten we dat hij een grapje maakte maar hij meende het dus stapten we toch maar uit. Waarschijnlijk was dit een grappig tafereel, vier meiden die een busje probeerden te duwen. Gelukkig kwamen er na de eerste 10 seconde al een aantal Australische mannen het van ons overnemen!

Na deze drie dagen helemaal in de yolo swag sfeer te zijn geweest in onze slaapswags waren we toch wel toe aan een lekker hostel bedje. Deze kregen we in Alice Springs. Hier zouden we het weekend gaan doorbrengen. De eerste zwembaddagjes waren een feit! Heerlijk even aan onze tannetje gewerkt en bijgekomen van die outback. Dat we dat allemaal hadden overleefd hadden moest natuurlijk wel meteen de eerste avond worden gevierd. Dat was niet heel moeilijk met de fles champagne die we nog over hadden van de tour. Met onze tourguides zijn we die avond uiteten geweest en een aantal biertjes verder gingen in een 'giant vagina', zoals zij het allemaal noemden, de voetjes van de vloer. In feite was het gewoon een minifestival waar ze van stof een soort grot hadden gemaakt, met heel veel aparte mensen, verkleedkleding en wazige 80' muziek. Het werd echt een hilarische avond. Die zondag kriebelden onze voetjes toch nog een beetje en waren wel weer toe aan een lekkere hike. En die hebben we gehad! Na een uurtje klimmen en klouteren werden we beloond met een prachtig uitzicht over Alice Spring en de desert daaromheen. Helemaal trots op onszelf maakte we op de top van die berg kennis met een opa uit Alice Springs die deze hike twee keer per dag rennend (!!) doet. En het was daar minstens 30 graden. Ja je ontmoet echt wat inspirende mensen hier in Australie!

Hierna gingen we met een krakkemikkig busje de grote reis aan richting Darwin. Na een lange tocht van 1500 km over een rechte highway door de bushbush, kwamen we uiteindelijk aan in deze meest Noordelijke stad die we gaan bezoeken. Onderweg hebben we nog gezwommen in een hotspring en watervallen. Een heerlijke afkoeler! Darwin staat bekend om zijn hoge temperatuur, de krokodillen en het leuke uitgaansleven. Een perfecte locatie om eens goed van ons leven te gaan genieten dus. Overdag lekker zonnen (in het zwembad want de krokodillen zitten in de zee) en 's avonds de kroeg in. Op de eerste avond kwamen leerden we twee Australische jongens kennen die ons de volgende dag meenamen naar de Mindel market. Dit was een heel leuk marktje aan het strand waar ze allerlei eten verkochten, leuke vuurshows gaven en we wederom konden genieten van de schitterende zon die langzaam onderging. De Australiers hebben hier het motto 'eating is cheating'. Of terwijl, ze slaan het avondeten zoveel mogelijk over om zo goedkoop mogelijk dronken te kunnen worden. Dit is enigzins te begrijpen als je bedenkt dat alcohol hier ontzettend duur is en de mannen het onbeleefd vinden wanneer je geen drankjes betaalt voor de vrouwen. Wat voor ons natuurlijk top uitkomt want hier kunnen wij goed van profiteren! Hanna wil trouwens een kapperbezoekje gaan plannen en grappend vroegen we ons al af wat je dan vraagt. Please cut the dead ends?

Morgenochtend vliegen we naar Cairns en staan ons weer allerlei nieuwe avonturen te wachten, we zijn excited!!

Liefs vanuit Down Under!

Hanna & Ludo

• 27 September 2014 - 09:38

Mama:

Ha meiden,
    Erg leuk jullie eerste verslag over de bijzondere reis die jullie maken! Heel veel plezier en natuurlijk PAS GOED OP!
    dikke kus

• 27 September 2014 - 16:21

Laura :

Ha schatties!

Super leuk om over jullie belevenissen te lezen :D Klinkt heel goed!! En profiteer maar lekker haha..
    Enjoy!!

Cheers

• 29 September 2014 - 21:23

Juliette:

Hallo Ludo & Hanna, Dat klinkt al meteen weer super avontuurlijk en spannend !! Geniet ervan en pas goed op elkaar! Juliette

• 01 Oktober 2014 - 11:09

Eline & Tessa:

Luudje en Hanna! Jullie zijn echt twee grappenmakertjes samen. Heerlijk verhaal. Liefs!

• 01 Oktober 2014 - 11:09

Eline & Tessa:

• 16 Oktober 2014 - 09:00

Linda:

Hey Ludo, klinkt allemaal weer goed! Heerlijk hoor om weer even mee te genieten van jullie verhalen! Fantastische foto's ook!! Blijf genieten! Xx